Taman Burung Kuala Lumpur di Taman Tasik Perdana


Taman Burung Kuala Lumpur di Taman Tasik Perdana - Antara tempat menarik di Kuala Lumpur ialah Taman Burung KL. Ketahui apa yang menarik di Taman Burung Kuala Lumpur melalui perkongsian kami di bawah.

Idea perlindungan bagi burung di mana burung-burung dibenarkan untuk terbang bebas diilhamkan pada tahun 1987, dan dengan penuh semangat serta disokong oleh bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Elyas Omar. Kerja-kerja pembinaan itu kemudiannya dilakukan untuk mengubah lembah di sekitar Lake Gardens menjadi tempat perlindungan burung.

Terletak di Taman Botani Perdana yang tenang dan indah, taman ini mula dibuka pada tahun 1991. Sejak itu, ia masih menjadi tarikan pelancong yang ikonik, memenangi hati para pelancong tempatan dan antarabangsa.

Hari ini, Taman Burung Kuala Lumpur merupakan salah satu daripada sangkar burung terbang bebas terbesar di dunia dan menjadi antara lokasi tarikan pelancong utama di negara ini yang menerima purata tahunan 200,000 pengunjung dengan jumlah keseronokan dan hiburan yang banyak ditawarkan di sini. Menurut rekod, terdapat lebih 3,000 ekor burung daripada 200 spesies hidup mendiami taman ini.

taman burung kuala lumpur

Mengapa anda perlu ke sini

Apabila menonton burung menjadi aktiviti luaran yang semakin diminati ramai, KL Bird Park pastinya tempat yang baik untuk membina hobi itu.

Pencinta burung akan menikmati taman ini kerana reputasinya yang diketahui sebagai sangkar burung terbang bebas terbesar di dunia.

Atau mungkin juga anda ingin melepaskan diri dari kehidupan bandar yang sibuk, maka tanaman kehijauan di taman ini ibarat anda melangkah masuk ke syurga tropika.

Aktiviti di Taman Burung Kuala Lumpur

Tempat menarik perhatian di taman burung ini adalah Amphitheatre dalam Zon 4. Di sinilah pertunjukan burung berlangsung antara jam 12.30 dan 3.30 petang setiap hari. Anda juga boleh mendekatkan diri dengan burung-burung dengan memberi mereka makan.

Hornbill Park pula menempatkan spesies Rhinoceros Hornbill atau Burung Enggang Badak / Burung Enggang Kenyalang terbesar di dunia. Walau bagaimanapun, Burung Kenyalang itu bukan satu-satunya tarikan di sini.

taman burung KL

Gambaran sebenar hutan hujan tropika Malaysia boleh dilihat di kebanyakan bahagian dalam taman ini. Taman Burung KL adalah tempat terbaik untuk anda mengambil beberapa gambar untuk tatapan rakan di media sosial anda.

Kedua-dua zon terbang bebas burung memberikan peluang kepada pelawat untuk melihat secara dekat bagaimana spesies burung yang berbeza hidup bersama.

Pastikan anda sentiasa bersikap baik dan tidak menakutkan burung di sini. Anda pasti tidak mahu mereka menyerang anda!

Jangan lupa untuk melawat Taman Tasik Perdana juga. Di sini, anda boleh menikmati pelayaran bot santai atau berkelah, dengan pemandangan taman burung yang indah.

Siapa pun akan menyukai Taman Burung KL

Kanak-kanak akan menikmati taman ini, terutamanya tempat pembiakan burung yang sangat bermaklumat. Kanak-kanak boleh mempelajari semua proses pengeraman. Jika nasib berada di pihak anda, anda juga boleh menangkap beberapa ekor anak ayam dan melihat penetasan itik.

Lokasi ini juga menyelenggarakan acara seperti perayaan hari jadi dan sesi foto-foto pra-perkahwinan. Ini boleh menjadikan perjalanan anda lebih dikenang.

Harga Tiket & Waktu Operasi Taman Burung Kuala Lumpur

Waktu buka: 9 pagi hingga 6 petang setiap hari, termasuk cuti umum dan cuti sekolah
Bayaran kemasukan: RM63 (dewasa), RM42 (kanak-kanak), RM25 (dewasa dengan MyKad), RM12 (kanak-kanak dengan MyKad)

Cara ke KL Bird Park

Perjalanan ke KL Bird Park tidak sepatutnya menjadi tugas yang sukar sama sekali kerana lokasinya tidak jauh dari pusat bandar. Jika anda memilih pengangkutan awam, naik keretapi KTM dan berhenti di Stesen Keretapi Lama KTM Kuala Lumpur; taman ini hanya mengambil masa lima minit perjalanan.

Alternatif lain ialah bas. Anda boleh mengambil Bas Rapid KL B115 dari plaza membeli-belah KotaRaya dan turun di Jalan Parlimen. Jika anda mengambil teksi atau Grab, hanya berhenti di pintu masuk utama.

Sudah tentu, anda boleh memandu ke sana juga, tetapi tempat letak kereta adalah terhad.

Post a Comment

0 Comments